Czy wiesz, że twój mózg posiada funkcje wyszukiwania – podobnie jak komputer – tylko, że jest ona lepsza niż ta w komputerze?

Zdanie „nic nie zdarza się przypadkiem” – jest całkiem do rzeczy …

Od dawna  jestem zafascynowana swoim mózgiem. I kilkoma innymi:)

Z jakiego powodu w coachingu tak dużą uwagę skupiamy na właściwym doprecyzowaniu celu? Ponieważ, kiedy stworzysz i skoncentrujesz się na pozytywnym, klarownym obrazie pożądanego rezultatu, sprecyzujesz i opiszesz swój cel według  metody SMART to będziesz wiedział, w którym momencie go osiągasz, a kiedy się z nim mijasz (jak się mijasz to nie masz wiarygodnych instrukcji).

A zatem, skoro już wiesz, co jest twoim celem i koncentrujesz na nim uwagę, wtedy do akcji przystępuje siatkowaty układ pobudzający (Reticular Activating System).

Jak działa?

Załóżmy, że kupiłeś sobie samochód jakieś konkretnej marki i nagle… zaczynasz zauważać, że inni kierowcy też taki mają. Oczywiście inni kierowcy i ten samochód był obecny, tylko Ty ich nie zauważałeś do tej pory. Inny przykład, jesteś w ciąży (jeśli jesteś kobietą) lub twoja partnerka jest w ciąży i nagle wszędzie zauważasz kobiety spodziewające się dziecka. Jeśli jesteś optykiem to wchodząc do sali pełnej ludzi zwrócisz uwagę na te osoby, które noszą okulary.

Zauważamy to, co jest zgodne z naszym wewnętrznym systemem wartości.

Siatkowata struktura pobudzająca w korze naszego mózgu filtruje 99% wrażeń zmysłowych pozwalając dostrzec nam tylko to, co jest istotne dla nas w danym momencie. Dlatego w chwili kiedy stworzysz i skoncentrujesz się na wyraźnym obrazie pożądanego rezultatu, w twoim mózgu automatycznie zaczyna się dziać coś niezwykłego.

Co to oznacza?

Jeśli postawisz sobie cel, który jest dla Ciebie atrakcyjny i ma znaczenie, wspomniany układ zacznie generować pomysły i wskazywać okazje, których do tej pory nie zauważałeś.

Reasumując, „zbiegi okoliczności„ zdarzają się z coraz większą częstotliwością w momencie, w gdy wiesz już czego  szukasz : )

Pytania są niezbędne, by określić cel, by działać świadomie – w odróżnieniu do fanatyzmu. Bo „fanatyzm to zintensyfikowane działanie w czasie kiedy zapomniano, co jest celem.” – George Santayana

autor: Aleksandra Holewa

Inspiracje:

C. Wilson, „Coaching Biznesowy”, MT Biznes, 2010

D. Allen, „Sztuka efektywności”, Helion 2006

Kategorie: Aktualności

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *