2089 proc. osób jest zadowolonych z pracy w tej firmie. 87 proc. wybrałoby ją ponownie jako pracodawcę. 84 proc. jest dumnych, że tu pracuje i poleciłoby ją swoim znajomym. Czy taka firma może istnieć w Polsce?

A jednak! Przytoczone dane pochodzą z lokalnego rynku – firma Ista Shared Services, która działa na terenie Śląska, zaprezentowała je 22 października br. w Katowicach podczas II Dnia Dobrych Praktyk. Gospodarze spotkania – Centrum Coachingu Progres oraz agencja doradztwa personalnego Recrutamos – zaprosili HR Managerów i specjalistów z przedsiębiorstw zlokalizowanych na Śląsku do dyskusji na temat Employer Brandingu (EB). Po wysłuchaniu wszystkich prezentacji i udziale w żywiołowych dyskusjach, zarówno organizatorzy jak i uczestnicy zgodnie przyznali, że byli pod dużym wrażeniem skali i liczby projektów z obszaru EB, zaprezentowanych i realizowanych przez przedstawicieli takich firm, jak: Ista Shared Services, TRW oraz Future Processing.

Employer Branding czyli kreowanie wizerunku pracodawcy, to działania z pogranicza HR oraz marketingu. Termin ten został wprowadzony przez firmę McKinsey w 2001 r. i choć w Polsce bywa jeszcze czasem traktowany jako moda lub fanaberia pracowników korporacji, powoli staje się on nieodzownym działaniem świadomych pracodawców. Rynek pracy się zmienia i standardowe metody rekrutacji (ogłoszenia w prasie, na portalach rekrutacyjnych, a ostatnio nawet działania typu Direct Search realizowane przez profesjonalnych headhunterów) nie przynoszą już satysfakcjonujących efektów. Widać to szczególnie w branżach takich jak IT czy inżynieria, w których nie tylko brakuje wykwalifikowanych pracowników, ale nie ma już nawet perspektyw na wystarczającą liczbę absolwentów takich kierunków!

Firmom borykającym się z problemami rekrutacyjnymi z pomocą przychodzi więc tzw. zewnętrzny Employer Branding czyli działania wizerunkowe i rekrutacyjne prowadzone na zewnątrz organizacji, skierowane do wyselekcjonowanych grup kandydatów. Ich celem jest m.in. komunikowanie firmowych wartości, realnych możliwości i korzyści z pracy w danym przedsiębiorstwie oraz przyciąganie najlepszych kandydatów z rynku. Do pracodawców wykorzystujących potencjał EB należy m.in. firma TRW, która ściśle współpracuje ze szkołami zawodowymi i uczelniami wyższymi, aktywnie wspiera edukację młodych ludzi, otwiera przed nimi swoje hale produkcyjne i zachęca ich do odbywania u siebie praktyk i staży.

Okazuje się jednak, że wcale nie trzeba być międzynarodową korporacją i dysponować wielkim budżetem, aby przeprowadzić ciekawe i przede wszystkim skuteczne kampanie rekrutacyjne. Doskonałym przykładem jest firma Future Processing, która znalazła nieszablonowy sposób na pozyskanie właściwych kandydatów na stanowisko Inżynier Bezpieczeństwa IT. Firma ta w grudniu 2012 r. zorganizowała konkurs szpiegowski na “najlepszego agenta 403”. Zadaniem uczestników było włamanie się na specjalnie na tę okazję przygotowaną stronę internetową, wykazanie się znajomością języka HTML i SQL i pozyskanie z niej tajnych danych. Nagrodą dla najlepszych zawodników były nie tylko okulary szpiegowskie z wbudowaną kamerą HD oraz tajny gadżet szpiegowski, ale przede wszystkim oferta pracy na stanowisku Software Security Engineer. Liczba osób, które wzięły udział w konkursie oraz szum medialny, który wytworzył się wokół tego wydarzenia, przekroczył najśmielsze oczekiwania organizatorów. A co najważniejsze: dzięki przeprowadzonej akcji Future Processing zatrudniło świetnych specjalistów.

Kandydatów i pracowników można przekonać do siebie na wiele sposobów, ale – jak w trakcie swojego wystąpienia w trakcie II Dnia Dobrych Praktyk podkreślała Zyta Machnicka, autorka bloga candidateexperience.pl – podstawą jest zawsze próba dogłębnego zrozumienia ich potrzeb. Udane projekty employer brandingowe pojawiają się w tych firmach, w których pracodawcy myślą strategicznie, badają potrzeby i oczekiwania swoich kandydatów i pracowników, weryfikują jakość prowadzonych działań (a więc także procesów rekrutacyjnych!) i znajdują czas na szczere rozmowy dotyczące rozwoju swojej kadry.

Budowanie wizerunku pracodawcy wśród aktualnych pracowników to już tzw. wewnętrzny Employer Branding. W czasie spotkania w Katowicach świetne przykłady działań z tego zakresu zaprezentowały: Patrycja Ruchala, Dyrektor Personalna w TRW oraz Małgorzata Staśko, Dyrektor Personalna w firmie Ista. Oba wymienione przedsiębiorstwa aktywnie wspierają pasje sportowe swoich pracowników – organizują turnieje piłki halowej, kibicują rowerzystom czy rajdowcom podczas ich zmagań w zawodach i – co szczególnie ważne – wsparcie to jest nie tylko duchowe, ale i finansoweJ. W firmach tych powstały również programy społecznej odpowiedzialności biznesu, w ramach których pracownicy – uzdolnieni plastycznie, muzycznie lub sportowo – pomagają dzieciom z domów dziecka. Co więcej, w firmie Ista w ręce kadry pracowniczej oddaje się organizację okolicznościowych imprez tematycznych. Pracownicy mogą zrealizować nawet najbardziej szalone scenariusze, dlatego już na etapie planowania i organizacji doskonale się przy tym bawią i integrują. Z kolei pracownicy TRW nie wyobrażają sobie rezygnacji z organizowanych przez pracodawcę pikników rodzinnych, w których rok rocznie bierze udział kilka tysięcy osób i przy okazji których również są zbierane fundusze na cele charytatywne. Zarówno TRW i Ista przeprowadzają też wśród swoich pracowników regularne badania ankietowe, które mają na celu sprawdzenie ich satysfakcji i zaangażowania z pracy, a otrzymane wyniki wykorzystują do wdrażania jeszcze lepszych programów z zakresu zarządzania pracownikami.

Dobrze, że mamy w Polsce przedsiębiorstwa świadome faktu, iż spójność w komunikowaniu wartości firmy i realizowaniu ich w codziennej pracy przekłada się na zaangażowanie pracowników oraz ich opinię, która trafia na rynek pracy. Dzisiaj Praca działów HR nie powinna tylko polegać na gorączkowym przeszukiwaniu baz CV i wielokrotnym zamieszczaniu tych samych ogłoszeń w oczekiwaniu na pojawienie się idealnego kandydata. Na biurku specjalistów ds. rekrutacji pojawiają się (i będą się pojawiać) aplikacje od osób, które o danym pracodawcy usłyszały od aktualnych pracowników – najlepszego źródła wiedzy o firmie albo doceniły doskonale do nich dopasowane kampanie rekrutacyjne.

 

autorka:

Sylwia Konik, właściciel Recrutamos Doradztwo Personalne oraz serwisu freelancity.pl