Informacja zwrotna, popularnie nazywana feedbackiem, to dzielenie się z ludźmi spostrzeżeniami o wykonywanych przez nich działaniach, w taki sposób, aby miało to wpływ na zwiększenie ich kompetencji oraz samoświadomości. Tyle według definicji.

Oczywiście idealnie byłoby, żeby każda informacja zwrotna była przez odbiorcę tak traktowana. Byłoby wspaniale, gdyby po otrzymaniu feedbacku każdy z pracowników czuł się dużo bardziej zmotywowany, miał poczucie bycia docenionym i co najważniejsze, miałby konkretną informację na temat tego co jeszcze pozostało mu do zrobienia.

Nierzadko jednak bywa inaczej. W czym problem? Jak sprawić, żeby zarówno to CO mówimy, jak i JAK to mówimy służyło temu PO CO to mówimy?

„INFORMACJA ZWROTNA TO ŚNIADANIE MISTRZÓW” (Ken Blanchard, 2008)

PO CO KOMU FEEDBACK?

Każdy z nas potrzebuje informacji na swój temat: tego co robi, jak to robi, jak inni odbierają go w pracy, czy jakimkolwiek innym środowisku. Jeżeli takiej informacji nie dostaje, czuje się niepewnie, nierzadko nawet odczuwa frustrację. Zdarza się wtedy, że zaczynamy zachowywać się „dziwnie”, by w końcu zostać zauważonym. W niektórych sytuacjach pracownicy, którzy do tej pory świetnie pracowali zaczynają zaniedbywać swoje obowiązki, bądź nawet zachowywać się w sposób niezgodny z zasadami tylko po to, żeby wreszcie ktoś się nimi zainteresował. Z reguły bowiem przekazujemy informacje zwrotne tym, co do pracy, czy postawy których mamy pewne zastrzeżenia, omijając tych, którzy spełniając nasze oczekiwania.

Kiedy brakuje informacji zwrotnej:

  • Pracownik nie wie co robi dobrze, a co źle
  • Nie wie, w którym kierunku ma się rozwijać
  • Pojawia się niepewność o przyszłość
  • Rodzi się frustracja, jeśli taka sytuacja trwa zbyt długo, powoduje brak zaangażowania
  • Spada motywacja do pracy: po co się starać skoro nikt tego nie zauważa?
  • Pracownik ma nierealistyczną ocenę sytuacji
  • Może mieć poczucie, że jego praca jest mało ważna

JAK przekazywać informację zwrotną, aby osiągnąć zamierzony przez nas efekt? Techniki nie przydadzą się do niczego, jeśli nie będziesz wiedział co ma być „produktem” tej rozmowy.

Jeśli chcesz być inspirującym liderem, który umiejętnie wspiera rozwój swoich podwładnych, umiejętność dawania feedbacku jest czymś absolutnie niezbędnym.

Jeśli nie jesteś (jeszcze? ) liderem, ale chcesz skuteczniej wywierać wpływ na innych warto też się tego nauczyć.

PO PIERWSZE – ZDEFINIUJ EFEKT !

Co chcesz osiągnąć podczas rozmowy?
Z jaką myślą ma wyjść Twój rozmówca?
Na czym szczególnie w tej rozmowie Ci zależy? Czy masz świadomość jej celu, czy też będzie to kolejna, niewiele wnosząca „rozmowa na temat?

Jeśli temat Cię zainteresował zapraszamy do kontaktu – prowadzimy szkolenia z udzielania feedbacku; doskonalenie tej kompetencji może również być celem w coachingu indywidualnym.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *